ABCD Diploma rijden

ABCD-diploma rijden en de poets- en zadelles

Drie keer per jaar organiseert Paardensportvereniging Pegasus het ABCD-diploma rijden.

Nieuw! dit jaar is dat er iedere week de mogelijkheid is om een speciale poets- en zadelles te volgen.

Voor wie:

Deze speciale poets-en zadelles is bedoeld voor:

• Het kind dat gaat beginnen met lessen op onze manege + evt zijn/haar ouder/verzorger.
  • Het kind dat pas begonnen is met lessen en meer wil leren over poetsen en zadelen (+evt ouder/verzorger)
  • Het kind dat gaat deelnemen aan de “wedstrijd” en opgaat voor het ABC en/of D diploma rijden

Wat is een poets-en zadelles:

Tijdens deze les maken we nieuwe ruitertjes die pas begonnen zijn, samen met hun ouder/verzorger, wegwijs in een veilige omgang met onze manegepony’s, hoe je het beste kan poetsen en hoe je moet op- en afzadelen en een hoofdstel aan en uit moet doen bij je pony. Zo raken kind en ouder/verzorger vertrouwd met alles wat er nog meer bij ponyrijden komt kijken.

Kosten:

Meedoen aan een poets-en zadelles kost € 6,00 per keer per kind. de ouder/verzorger kijkt dan gratis mee.

De kosten betaal je voorafgaand aan de les aan de bar.

Aanmelden verplicht:

Het is verplicht om het kind van tevoren per e-mail aan te melden via: louise@manegelansbergen.nl

Maximaal aantal per les.

Om de aandacht zo optimaal mogelijk te verdelen kunnen er maximaal 8 kinderen per les deelnemen

Wanneer:

In de even weken op woensdag van 14.00 tot 15.00 uur

In de oneven weken op zaterdag van 16.00 tot 17.00 uur

voor de exacte data kijk even op het Pegausbord op de manege, of op de website van Manege Lansbergen

Waar:

De lessen worden gegeven op de poetsplaats bij de manege zadelkamer

Het praktijkexamen poetsen en zadelen:

Wil je inschrijven voor het C of D diploma rijden moet je in het afgelopen half jaar enkele lessen poetsen-en zadelen hebben gevolgd en moet je eerst het praktijkexamen hebben gehaald.

Dit examen zal enkele weken voor de ABCD activiteit worden gehouden. Zowel op de website als op het Pegasus informatiebord wordt aangegeven welke datum het examen plaatsvindt.

Haal je dit examen dan mag je deelnemen aan het diplomarijden, neem hiervoor het kaartje mee op de “wedstrijddag”. Haal je het examen niet mag je wel meedoen maar moet je het voorgaande diploma nog een keer overdoen.

Het betreft een officieel examen waarin je de volgende onderwerpen kunt verwachten.

Prakijkexamen voor het C-diploma:

• Waar moet ik op letten met poetsen
  • Welke borstel gebruik ik voor welk deel van het paard
  • Wat doe ik met de hoeven.

Praktijkexamen voor het D-diploma:
Dit gedeelte zal voornamelijk gaan over het opzadelen van je pony

• Op welke plek ligt het zadel
  • Wat moet er onder het zadel
  • Waar moet ik op letten met zadelen en hoofdstel indoen

Wat moet je doen om het diploma te halen:

Het A-diploma

Hierbij rijden de kinderen onder begeleiding van hun vaste begeleider een proefje. De kinderen rijden meestal met z’n tweeën in de rijbaan. Belangrijk is dat de kinderen zelfstandig het proefje rijden, dus zonder hulp van hun begeleider. De begeleider mag alleen ingrijpen in (gevaarlijke) situaties waarbij het kind de pony niet meer de baas is.  Als je als tweede rijdt is het belangrijk dat de jury ziet dat je zelf rijdt en niet achter de eerste pony aanrijdt. Houd ook voldoende afstand van je voorganger. Verder let de jury vooral op de hulpen en de zit van de ruiter. Na de proef stap je netjes af en steek je de beugels op (hou één arm door de teugel!) en breng je de pony aan de hand naar de stal. Als je lid bent van PV Pegasus zijn er wedstrijdjasjes te leen (vanaf maat 128), maar nette kleding (lichte broek, donkere trui/jasje) voldoen prima. Uiteraard zijn (rij-)laarzen en een goed passende cap wel verplicht.  Ook is het belangrijk dat je pony voor het rijden goed gepoetst is, dus kom op tijd naar de manege. Het proefje wordt voorgelezen door een vrijwilliger. Wil je vast oefenen, dan vind je hier het proefje voor het A-diploma en een voorbeeld van de rijbaan. Als je minimaal 120 punten hebt gehaald krijg je een diploma!

Het B-diploma

Voor het B-diploma rijden de kinderen zonder begeleider een proefje. Een ervaren ruiter rijdt voorop en de kinderen rijden (meestal met z’n tweeën) er achteraan. Belangrijk is dat de kinderen zelfstandig het proefje rijden, dus niet alleen achter hun voorganger aan rijden. Houd ook voldoende afstand van je voorganger. Verder let de jury vooral op de hulpen en de zit van de ruiter. Na de proef stap je netjes af en steek je de beugels op (hou één arm door de teugel!) en breng je de pony aan de hand naar de stal. Als je lid bent van PV Pegasus zijn er wedstrijdjasjes te leen (vanaf maat 128), maar nette kleding (lichte broek, donkere trui/jasje) voldoen prima. Uiteraard zijn (rij-)laarzen en een goed passende cap wel verplicht. Ook is het belangrijk dat je pony voor het rijden goed gepoetst is, dus kom op tijd naar de manege. Het proefje wordt voorgelezen door een vrijwilliger. Wil je vast oefenen, dan vind je hier het proefje voor het B-diploma en een voorbeeld van de rijbaan. Als je minimaal 125 punten hebt gehaald krijg je een diploma!

Het C-diploma:

Voor het C-diploma rijden de kinderen zelfstandig een proefje. De kinderen rijden alleen met hun pony in de rijbaan. De jury let vooral op de hulpen en de zit van de ruiter. Na de proef stap je netjes af en steek je de beugels op (hou één arm door de teugel!) en breng je de pony aan de hand naar de stal. Als je lid bent van PV Pegasus zijn er wedstrijdjasjes te leen (vanaf maat 128), maar nette kleding (lichte broek, donkere trui/jasje) voldoen prima. Uiteraard zijn (rij-)laarzen en een goed passende cap wel verplicht. Let op of je naam goed op de lijst staat (dit is belangrijk voor op je diploma) Kijk goed hoe laat je aanwezig moet zijn (1 uur voor aanvang van de 1e proef uit je categorie). Als meerdere kinderen op dezelfde pony zitten dan wordt verwacht dat je samen poetst en zadelt en eventueel de pony invlecht. Wij verwachten van de ouders/verzorgers dat zij vanaf het C-diploma zelf gaan voorlezen of dat de rijder zelf zorgt voor een voorlezer. Het voorlezen kan in overleg met de instructie tijdens de les worden geoefend.Wil je het proefje vast oefenen, dan vind je hier het proefje voor het C-diploma en een voorbeeld van de rijbaan. Als je minimaal 125 punten hebt behaald krijg je een diploma.

Het D-diploma:

Voor het D-diploma rijden de kinderen zelfstandig een proefje. Het D-diploma is ingevoerd om de overgang naar de FNRS dressuurwedstrijden beter te laten verlopen. De kinderen rijden alleen met hun pony in de rijbaan. De jury let op de houding, zit en beenligging van de ruiter, de juistheid van de been- en teugelhulpen en de juistheid van het tempo. Na het groeten rijd je via C en M over de hoefslag. Je beloont je pony pas na de letter M, want dan is je proef afgelopen. Je hoeft niet meer in de rijbaan af te stijgen. Als je lid bent van PV Pegasus zijn er wedstrijdjasjes te leen (vanaf maat 128), maar nette kleding (lichte broek, donkere trui/jasje) voldoen prima. Uiteraard zijn (rij-) laarzen en een goed passende cap wel verplicht. Let op of je naam goed op de lijst staat (dit is belangrijk voor op je diploma) Kijk goed hoe laat je aanwezig moet zijn (1 uur voor aanvang van de 1e proef uit je categorie). Als meerdere kinderen op dezelfde pony zitten dan wordt verwacht dat je samen poetst en zadelt en eventueel de pony invlecht. Wij verwachten van de ouders/verzorgers dat zij zelf gaan voorlezen of dat de rijder zelf zorgt voor een voorlezer. Het voorlezen kan in overleg met de instructie tijdens de les worden geoefend. Wil je het proefje vast oefenen, dan vind je hier het proefje voor het D-diploma. Als je minimaal 210 punten hebt gehaald krijg je een diploma.

Als je in het bezit bent van je D-diploma mag je gaan starten met FNRS-dressuurwedstrijden in de klasse F1.