FNRS Dressuurwedstrijden

Paardensportvereniging Pegasus organiseert regelmatig FNRS-dressuurwedstrijden. Op deze wedstrijden worden F-proeven gereden (F staat voor FNRS) waarin een aantal voorgeschreven oefeningen en figuren opgenomen zijn. In de F proeven wordt de nadruk gelegd op de ruiter en niet op het (les-) paard. Erg belangrijk zijn de houding en de zit van de ruiter en hoe de ruiter de hulpen geeft.

Als je wilt starten met FNRS-dressuurwedstrijden, dan overleg je altijd eerst even met je instructrice. Die bepaalt in welke klasse je kunt starten. De klassen lopen van F1 t/m F20. Verder is het belangrijk dat je in het bezit bent van een FNRS ruiterpaspoort.

Je kunt je inschrijven voor een wedstrijd via de lijst op het Pegasusbord in de manege. Hierop schrijf je je naam, klasse waarin je gaat uitkomen en twee namen van paarden/pony’s waar je je proef op zou willen rijden. Ongeveer 5 dagen voor de wedstrijd wordt de startlijst op de website en op het Pegasusbord gepubliceerd. Hierop staat hoe laat je ongeveer moet losrijden, starten en op welk paard/pony je bent ingedeeld.

Op de wedstrijddag meld je je eerst bij het wedstrijdsecretariaat en betaal je het startgeld. Natuurlijk ben je op tijd op de manege om je aard/pony te poetsen en eventueel in te vlechten. Er gelden ook kledingvoorschriften voor de FNRS-dressuurwedstrijden:

• cap;
  • een effen sweater of een witte blouse met lange mouwen of rijjasje met plastron en witte handschoenen;
  • witte rijbroek (als je een rijjasje aan hebt) of een donkere rijbroek;
  • rijlaarzen, rubber of leer of jodphurschoenen in combinatie met minichaps (zonder franje);
  • Handschoenen zijn niet verplicht, maar áls je ze draagt dan moeten het witte zijn, zodat de jury je handhouding beter kan zien. Rijd je helemaal in het officiële zwart-wit wedstrijdtenue dan horen daar ook witte handschoenen bij.

Zorg ook dat je zelf iemand regelt die de proef kan voorlezen in de ring. Dit is je eigen verantwoordelijkheid. Op het teken van de ringmeester ga je de ring in. De jury geeft een teken wanneer je mag starten. Na de proef wacht je eerst totdat de volgende deelnemer in de ring is, voordat je de ring verlaat. Hierna zet je je paard/pony weer netjes op stal. Als jij de laatste bent die op dit paard / deze pony een proef rijdt, dan haal je ook de eventuele vlechtjes uit de manen/staart.

De prijsuitreiking vindt altijd plaats in de kantine. Ook als je geen prijs hebt, kun je hier na de prijsuitreiking je protocol ophalen. Op dit protocol staan de cijfers die je voor de verschillende onderdelen van de proef behaalt hebt. Heb je 210 of meer punten, dan heb je een promotiepunt
behaald. Dit zijn de promotiepunten die je op manege Lansbergen moet behalen om verder te mogen naar de volgende F-klasse:

• F1: 1 promotiepunt
  • F2: 2 promotiepunten
  • F3 t/m F6: bij iedere klasse 3 promotiepunten
  • F7 en verder: bij iedere klasse 5 promotiepunten

Bij de proeven F2, F4, F6 en F10 is het ook vereist om het theorie examen met goed gevolg af te leggen voordat je door mag naar de volgende F-klasse. De onderwerpen die behandeld worden tijdens deze theorie examens kun je terugvinden in het FNRS Handboek “Leer paardrijden met
plezier”. Er ligt een inkijkexemplaar bij het wedstrijdsecretariaat of je kunt je eigen exemplaar kopen in de kantine. In dit boek vind je als bijlage ook het FNRS Proevenboek waarin alle FNRS-proeven staan beschreven.

Spelregels bij FNRS wedstrijden

In overleg tussen de manege (Jeffrey en instructieteam) en het bestuur van Pegasus, zijn er spelregels vastgesteld voor onze FNRS wedstrijden. Doe je weleens mee met deze wedstrijden, lees ze dan goed door!

Algemeen

• Wil je meedoen maar is de inschrijflijst al vol? Schrijf jouw naam er toch bij. De volgorde van inschrijven doet er niet toe. We hanteren een lotingsysteem.
  • Zijn er toch teveel inschrijvingen (omdat een jury nu eenmaal een maximaal aantal starts kan/mag jureren), dan hebben leden van Pegasus altijd voorrang op niet Pegasus leden (let op: dit is iets anders dan het FNRS lidmaatschap!).
  • Pegasus leden die in 1 wedstrijdweekend op zaterdag met eigen paard/pony en op zondag met manegepaard/-pony willen starten, mogen bij teveel inschrijvingen niet meer beide dagen starten. Zij kunnen dan alleen op de zaterdag bij de eigen paarden/ponies. (Ook geldt voor deze starters dat als zij toch beide dagen kunnen starten, zij in eenzelfde wedstrijdweekend niet meer kunnen promoveren. Met andere woorden; je start het gehele weekend in dezelfde F-klasse.)
  • Is er dan nog geen plek, dan wordt je automatisch doorgeschoven naar de eerstvolgende FNRS dressuurwedstrijd.

Inschrijven op manegepaard/-pony

• Je mag alleen inschrijven op een manegepaard/-pony als je ook vast op een manegepaard/-pony in een les rijdt. Met andere woorden: rij je normaal gesproken op je eigen paard/pony in een les, dan kun je niet meer inschrijven op een manegepaard/-pony.
  • Een manegepaard/-pony mag maximaal 4x meedoen. Invullen van voorkeuren betekent niet dat je gegarandeerd op het door jou gekozen manegepaard/-pony zit. Het instructieteam bepaalt de definitieve indeling.

Voorlezer

Je zorgt zelf op tijd voor een voorlezer die jouw proef kan voorlezen.

Wedstrijdtenue

Een cap, rijlaarzen (of jodphurs met chaps) en rijbroek zijn verplicht. Officieel tenue (witte rijbroek, witte blouse, plastron en rijjasje) mag maar is niet verplicht. Een (liefst lichte) rijbroek met nette bovenkleding volstaat ook. En heb je het in Royal Blue P.V. Pegasus poloshirt en/of sweater? Dat is als clubtenue ook toegestaan om te dragen bij FNRS wedstrijden.

Startgeld

Het startgeld bedraagt 6,00 Euro voor leden en 12,00 Euro voor niet-leden. Betalen voorafgaand aan de wedstrijd bij de wedstrijdorganisatie, liefst contant en gepast.

Afzeggen

Afzeggen na het inschrijven voor een wedstrijden/activiteiten kan alleen door tot uiterlijk 4 dagen van tevoren persoonlijk te overleggen met jouw instructrice met opgave van een geldige reden. Als er later afgezegd wordt dan die 4 dagen tevoren dan blijft het inschrijfgeld verschuldigd!

Meer informatie

Als je meer wilt weten over deze spelregels, vraag het aan de contactpersonen van de FNRS commissie.