FNRS Dressuurwedstrijden

Algemeen

Omdat manege Lansbergen is aangesloten bij het FNRS, kunnen zowel manege- als pensionklanten van de manege FNRS dressuurwedstrijden rijden. De organisatie van de FNRS dressuurwedstrijden bij onze manege is in handen van Pegasus.

Om deel te nemen aan de FNRS dressuurwedstrijden, is het belangrijk dat je in het bezit bent van een FNRS ruiterpaspoort.

Als je wilt beginnen met FNRS-dressuurwedstrijden, dan overleg je altijd eerst even met je instructrice. Die bepaalt in welke klasse je kunt starten. De klassen lopen van F1 t/m F20.

In de Pegasus kalender zie je wanneer de FNRS dressuurwedstrijden zijn gepland.

Inschrijven voor een wedstrijd

Inschrijven voor een wedstrijd kan alleen online via de Pegasus website zolang de inschrijving geopend is. Inschrijvingen via andere kanalen worden niet in behandeling genomen.

Bij inschrijven gelden de volgende spelregels welke bepaald zijn in overleg tussen de manege en het bestuur van Pegasus.

• Leden van Pegasus hebben altijd voorrang op niet Pegasus leden.
  • Pegasus leden die in 1 wedstrijdweekend op zaterdag met eigen paard/pony en op zondag met manegepaard/-pony willen starten, mogen bij teveel inschrijvingen niet meer beide dagen starten. Zij kunnen dan alleen op de zaterdag bij de eigen paarden/ponies. (Ook geldt voor deze starters dat als zij toch beide dagen kunnen starten, zij in eenzelfde wedstrijdweekend niet meer kunnen promoveren. Met andere woorden; je start het gehele weekend in dezelfde F-klasse.)
  • Je mag alleen inschrijven op een manegepaard/-pony als je ook vast op een manegepaard/-pony in een les rijdt. Met andere woorden: rij je normaal gesproken op je eigen paard/pony in een les, dan kun je niet meer inschrijven op een manegepaard/-pony.
  • Een manegepaard/-pony mag doorgaans maximaal 4x op een wedstrijddag meedoen. Het instructieteam bepaalt voor de manegeruiters op welk manegepaard/-of pony er wordt gereden.

Afmelden voor een wedstrijd

Afmelden kan uitsluitend per email fnrs@paardensportverenigingpegasus.nl met opgave van een geldige reden. Afmeldingen via andere kanalen worden niet in behandeling genomen. Meld je later af dan 5 dagen voor de wedstrijd datum, dan blijft het startgeld verschuldigd!

Startlijst

Ongeveer 5 dagen voor de wedstrijd komt de startlijst op de website en op het Pegasusbord. Hierop staat hoe laat je ongeveer moet (los)rijden, starten en op welk manegepaard/-pony je bent ingedeeld. Kijk altijd de dag van tevoren nog even of er niets gewijzigd is in de planning!

Wedstrijdtenue

Een veiligheid gecertificeerde cap, rijlaarzen (of jodphurs met chaps) en rijbroek zijn verplicht. Officieel dressuur wedstrijd tenue mag, maar is niet verplicht. Een (liefst lichte) rijbroek met nette bovenkleding volstaat ook. En heb je het in Royal Blue Pegasus poloshirt en/of sweater? Dat is als clubtenue ook toegestaan om te dragen bij onze FNRS dressuurwedstrijden.

Op de wedstrijddag

Op de wedstrijddag meld je je eerst bij het wedstrijdsecretariaat en betaal je het startgeld. Natuurlijk ben je op tijd op de manege om je paard/pony te poetsen en eventueel in te vlechten. Volg altijd de aanwijzingen van het wedstrijdsecretariaat en/of de ringmeester.

Voorlezer

Je zorgt zelf voor iemand die jouw proef kan voorlezen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Proef rijden

Op het teken van de ringmeester ga je de ring in. De jury geeft een teken wanneer je mag starten. Na de proef wacht je eerst totdat de volgende deelnemer in de ring is, voordat je de ring verlaat. Hierna zet je je paard/pony weer netjes op stal. Als jij de laatste bent die op dit paard / deze pony een proef rijdt, dan haal je ook de eventuele vlechtjes uit de manen/staart.

Bekendmaking uitslagen

Het wedstrijdsecretariaat zorgt voor de bekendmaking van de uitslagen. Afhankelijk van de planning is dit aan het einde van de wedstrijddag of soms tussendoor. De prijsuitreiking vindt altijd plaats in de kantine. Ook als je geen prijs hebt, kun je hier na de prijsuitreiking je protocol ophalen. Op dit protocol staan de cijfers die je voor de verschillende onderdelen van de proef hebt verdiend. Heb je 210 of meer punten, dan heb je een promotiepunt.

Startgeld

Het startgeld bedraagt 6,00 Euro voor leden en 12,00 Euro voor niet-leden. Betalen voorafgaand aan de wedstrijd bij de wedstrijdorganisatie, liefst contant en gepast.

Door naar een hogere F-klasse

Dit zijn de promotiepunten die je op manege Lansbergen moet behalen om verder te mogen naar de volgende F-klasse:

• F1: 1 promotiepunt
  • F2: 2 promotiepunten
  • F3 t/m F6: bij iedere klasse 3 promotiepunten
  • F7 en verder: bij iedere klasse 5 promotiepunten

Bij de proeven F2, F4, F6 en F10 is het ook vereist om het theorie examen met goed gevolg af te leggen voordat je door mag naar de volgende F-klasse. De onderwerpen die behandeld worden tijdens deze theorie examens kun je terugvinden in het FNRS Handboek “Leer paardrijden met plezier”. Er ligt een inkijkexemplaar bij het wedstrijdsecretariaat of je kunt je eigen exemplaar kopen in de kantine. In dit boek vind je als bijlage ook het FNRS Proevenboek waarin alle FNRS-proeven staan beschreven.

Meer informatie

Vragen over FNRS dressuurwedstrijden kun je stellen per email info@paardensportverenigingpegasus.nl of stel ze aan jouw eigen instructeur/instructrice tijdens je paardrijles!